3 dagar, 12 timmar & 5-6 mil på hästryggen

2015-05-17 @ 20:28:46

Åh gud vad skönt att vara hemma igen, måste jag verkligen få säga. Har haft en helt underbar ridhelg, men långritt, otroligt bra tur med vädret och underbart sällskap men shit vad trött och mörr jag är i kroppen nu. Började vid 14.00 på Fredags eftermiddagen och kom hem idag runt 17.00, så kan lova att det känns överallt i kroppen nu.

Fredag och första steget/biten: Startade hemifrån runt 14.00 med att hämta in hästarna och göra dom i ordning, red iväg runt 14.30 om jag ej minns helt fel. Betade av 16 km till en bondgård där vi fick ställa hästarna under natten så dom kunde vila och sova. Var framme där runt 19.00-20.00 om jag ej minns helt fel, stannade även två gånger på vägen och fikade.
(Fredagens ritt, från oss och till bondgården där hästarna sov)
 
Lördag och sista biten upp till Äteråsen: Alarmet ringde redan runt 07.30, upp ställa sig i ordning och iväg till stallet för vi hade planerat att försöka komma iväg till 09.00 för då var man med all säkerhet iväg till 09.30 och nånstans där tror jag faktiskt vi tog och oss iväg, mot Äteråsen! Första stoppet blev runt 12.00 där finaste morfar bjöd på kolbotten, mumma! Blev en stopp på kanske 1,5 timme innan vi fortsatte våran resa upp. 16.00 kom vi upp och kunde ta av hästarna och släppa in dom i deras hagar, ge dom mat, hämta vatten i källan och sedan in i huset och packa upp och börja elda

Blev trerätters middag, utan förrätt hehe.. Till varmrätt blev det grillat kött, med råkost sallad och hemgjord bea och till efterätt vanlijgpannacotta med hallon, så fruktansvärt gott! Fick fin besök på kvällen uppe i stugan som bjöd på bullar och sen vart det även kaffe, berättade roliga historier och bara myste men runt klockan 22.00-22.30 slog vi ner huvuderna i kuddarna och efter en stund somnade! Runt 2-2,3 mils ridning idag.
Söndag och nu var bara den långa vägen hem.. Vaknade runt 08.00 och såg att det nästan snö ute, var snöblandat och blåste, suckade djupt och kände mig INTE alls sugen på att rida hem i det där, nej ursch! Sofia kollade SMHI och som det senaste dygnt hoppat från alla möjliga tider ena timmen skulle hela söndagen bestå av skitväder och timmen efter skulle det inte ens regna så vågade vi inte riktigt lita på dom längre, så.. Vi bestämde iallafall att stressa lugnt, äta frukost och dega lite och se om vädret ville ge efter och vet ni, runt 11.00 slutade det både regna och snöa och till och med solen började komma fram!! Plockade ihop och ut och fixade i ordning hästarna.

12.00 red vi ifrån Äteråsen och hemåt! Blev upp möt av mamma nere på grusvägen som släppte ut Loka som fick följa med och springa löst när vi red = L Y C K L I G   H U N D! Vill ni veta något roligt då, även Ellas lilla ponny följde med på denna ridtur och i skogen fick även han springa helt löst, var så JÄKLA mysigt!
Inte fören 18.00 var vi hemma igen och nu ligger jag här, helt slut, har ont och vill SOVA! Fick mig ju även en gratis åktur i backen uppe på Äteråsen.. När vi skulle rida ner till "parkeringen" så hade vi med oss all packning på hästarna. Jag höll i en "hink" med ena handen och tyglarna i andra när hästarna plötsligt blir rädda för något och drar iväg i full fart, Kavat laddar järnet ut bland massa stora stenar och jag mitt dumma jag vägrar släppa hinken och plötsligt halkar Kavat till, jag tappar balansen och slår rakt ner i backen MAX 20-30 cm ifrån en gigantiskt stor sten! Kunde slutat riktigt illa faktiskt, men men..
 
Blev iallafall ca 2 mil hem också, så totalt på 3 dagar har vi ridit närmare 5-6 mil (har mätt på eniro så ej exakt) och settat på eller gått bredvid häst runt 10-12 timmar!
 

Kommentarer
Postat av: Theresia

Åh, gud vad härligt det låter och vilken upplevelse! :D

Svar: Var helt underbart! Riktigt roligt att göra! :D
Elin Swahn Fhyr

2015-05-18 @ 12:09:44 / URL: http://sandahl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Välkommen in till min ny startade blogg, den är under "renovering" så den är under all kritik. Här kommer ni få läsa främst min vardag tillsammans med mitt största intresse hästar. Min foderhäst Pärlby Kavat kommer ni få läsa en hel del om och massa annat så klart.

Hoppas ni gillar min blogg!

Facebook: Elin Swhan Fhyr Instagram: elinswahnfhyr